تجهيزات الحداده قبل تركيب المواتير الدوارة

إرسال موضوع جديد   إرسال مساهمة في موضوع

اذهب الى الأسفل

تجهيزات الحداده قبل تركيب المواتير الدوارة

مُساهمة من طرف elham amin في الثلاثاء يناير 10, 2017 1:54 pm

فى تجهيزات مهمة جدا خاصة بالأبواب الرأسيه ذات الحركة الدوارة لازم تحضيرها عن طريق الحداد ومن الصعب تركيب الموتور بدون هذه التجهيزات وهذا يتمثل فى الأتى :

****  بالنسبة للزنبرك : كما نعلم ان أبواب الحركة الدوارة من مكوناتها الماسورة ولازم يكون راكب على الماسورة أكتر من زنبرك حسب مساحة الباب و كلما زاد عدد الزنبرك بيكون فتح الباب أسهل وأسرع ( زى فكرة اللعبة الزنبرك القديمة ) . ولكن الموتور الخاص بنا ( jolly one ) يجب تركيبه على 2 زنبرك أو 4 زنبرك حسب مساحة الباب يعنى لا يمكن التركيب على 3 أو 5 لهذا السبب ضرورى جدا وجود الحداد لان المهندس المختص بيوجه الحداد الى فك الزنبرك الزياده او تركيب الزنبرك الناقص حتى لا نعرقل حركة او سرعة الموتور .

****  بالنسبة للباب نفسه : لازم تكون الحداده الخاصة به سليمه تماما يعنى بدون اى ميول او بروز والمجرى الموجوده على جانبى الباب  يقوم الحدا د بتشحيمها وتكون مستويه تماما بدون اى ميول ايضا أو صدأ . لان احيانا العميل يعتقد ان لو فى مشكلة فى فتح الباب او غلقه ستنتهى بتركيب الموتور ولكن هذا اعتقاد خاطىء يجب استلام الباب سليم وسهل الفتح والغلق بيـــــــد واحــــــــده .

****  بالنسبه للماسورة : يتم عمل فتحة فى الماسورة لتثبيت الموتور ولتمرير الكابلات فيها وممكن نلجا لعمل لحامات عن طريق الحداد وخصوصا لو كان قطر الماسورة اقل من فتحة  الموتور اثناء تركيب الاكسسوار المكمل لزيادة سمك الماسورة  .
لذلك وجود الحداد مهم جدا لعمل التجهيزات اللازمة  اثناء تركيب المواتير الدوارة  .
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

elham amin

عدد المساهمات : 244
تاريخ التسجيل : 25/05/2016

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
تستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى